به گزارش سایت خبری نوسازی ناوگان ;
ترابر نیوز:

به گزارش خودرو تک، اگرچه گاه و بیگاه اظهارنظرات آیندهنگرانهای از سوی مسئولان در این زمینه مطرح میشود ولی حقیقت این است که هنوز در استراتژیهای سازمانی، «جدیت» خاصی در این زمینه دیده نمیشود. خودروهای برقی را در ایران به چشم یک پدیده فانتزی مینگرند. حتی عامه مردم نیز با بیاعتمادی به آنها نگاه میکنند و در بهترین سناریو چیزی بهتر از عبارت یک اسباببازی جالب نصیبشان نمیکنند. این طرز برخورد حداقل در ادبیات مدیران خودرویی کشور دیده نمیشود ولی حقیقت آن است که در خروجی تصمیمات تغییری حاصل نمیشود.
بهترین فرجام خودروهای برقی، در قامت وسایل نقلیه در جشنوارهها، نمایشگاهها و یا تردد در مسیرهای کوتاه از پیش تعیینشده است. تلاش برای ورود به دنیای اتومبیلهای الکتریکی سابقهای طولانی در صنعت دارند و جلوه نهایی اغلب در محیطهای دانشگاهی دیده میشود. به عبارت دیگر هنوز خودروسازان تمایلی برای ورود به این حوزه از خود نشان ندادهاند.
با این حال بیانصافی است اگر از پروژههای اخیر سایپا غافل شویم. این شرکت حداقل نشان داده در این زمینه ترسی از سرمایهگذاری ندارد. ساینا برقی و همکاری جدید آنها برای ساخت یک محصول برقی در کنار مپنا میتواند جهت فکری صنایع خودروسازی را به این نقطه معطوف کند.
عدم زیرساخت اولین و مهم ترین چالش پیش روی ساخت و توسعه خودروهای برقی است. دسترسی آسان به ایستگاه های شارژ برقی در حالی مطرح می شود که بعضا فواصل طولانی پمپ های بنزین برای صدها هزار راننده خودرو بنزینی نیز مشکل ساز است. کافی است یک بار شارژ باتری یکی از این خودروها در میانه راه به اتمام برسد تا موجی از انتقادات از سوی مصرف کنندگان روانه شرکت شود. تامین برقی خودروهای الکتریکی در روزهای اوج پیک مصرف مانند روزهای گرم تابستان می تواند تبدیل به یک بحران اساسی شود.
ایمنی خودروهای برقی نیز خود یکی دیگر از معیارهای محدودیت آنها به شمار می رود. تجربه های اولیه از سوی شرکت هایی که این روزها تبدیل به بزرگ ترین سازندگان خودروهای برقی شده اند، نشان می دهد در صورت عدم رعایت نکات ایمنی آتش سوزی نیز محتمل است.
پلیس راهنمایی و رانندگی نیز شرایط خاص خود را برای شماره گذاری این محصولات دارد که به نظر می رسد رسیدن به آن تنها از عهده خودروسازان بر می آید.
آریانا، پرحاشیه و مرموز
یکی از اولین پروژه های مربوط به خودروی برقی در ایران محصولی عجیب به اسم آریانا بود که سال ۱۳۸۴ توسط جمشید آرین معرفی شد. آرین بعدها به جرم جعل مدارک محکوم شد.
قاصدک نصیر، اولین خودروی برقی ۲ سرنشین ایرانی
این خودرو سال ۱۳۸۸ توسط دانشگاه خواجه نصیر معرفی شد. نسخه اولیه آن با استفاده از چراغ های عقب و جلو پراید ۱۱۱ و تیبا طراحی شد. آن زمان گفته می شد این خودرو با یک بار شارژ ۱۰۰ کیلومتر را با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می پیماید و ۸ باتری ۱۲۰ آمپر و ۱۲ ولت برای یک بار شارژ آن کافی است.
مینور، فانتزی زودگذر بازار
این خودرو سال ۱۳۹۰ توسط شرکت خودروسازی جنوب معرفی شد. مینور با ظاهری فانتزی و بسیار مبتدی با لقب ارزان ترین محصول برقی بازار قصد رقابت با پراید را داشت که هیچگاه به این موفقیت دست پیدا نکرد.
کوادرا Q1، زیبایی که با بی مهری روبرو شد
این خودرو سال ۱۳۹۳ با قابلیت طی ۲۰۰ کیلومتر مسافت با سه ساعت شارژ توسط فناوران دانشگاه ازاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته شد. نمونه اولیه این خودرو با وزن ۸۰ کیلوگرم فاقد ایربگ بود.
البرز EV، اولین پراید برقی
سال ۱۳۹۳ طی یک پروژه دانشجویی به اسم Alborz EV یک پراید برقی متولد شد. گفته می شد این خودرو با یک بار شارژ 80 کیلومتر پیمایش خواهد داشت.
تازاری Zero، اولین برقی وارداتی
سال ۱۳۹۴ شرکت جهانرو به عنوان نماینده برند ایتالیایی Tazzari در دومین نمایشگاه رایدکس از محصولی به اسم زیرو پرده برداری کرد. بعدها حتی اعلام شد که پیش فروش آن نیز آغاز شده و قیمت آن هم چیزی حدود 150 میلیون تومان برچسب خورد.
یوز، جدی ترین پروژه برقی
این خودرو سال ۱۳۹۵ با طراحی بسیار نزدیک به رنو توئیزی با همکاری دانشگاه شریف و شرکت پاراکس رونمایی شد و حتی تا آستانه پیش خرید و شماره گذاری نیز پیش رفت ولی در ادامه مانند اکثر پروژه های مشابه به فراموشی سپرده شد.
سابرینا برقی، گم شده در تاریخ
شرکت دیار خودرو سال ۱۳۹۶ در نمایشگاه خودرو تبریز از مدل برقی بایک سابرینا رونمایی کرد. خودرویی که هنوز هم در وبسایت این شرکت با مشخصات فنی کامل دیده می شود ولی هیچ خبری از عرضه آن نشد.
یاس، پروژه ای در حد یک ایده
این خودرو اوایل اسفند سال ۱۳۹۷ معرفی و قرار شد تولید آن سه ماه بعد به سرانجام برسد. اما تنها چند تصویر کامپیوتری پروژه یاس را به تاریخ سپرد.
ساینا برقی، اولین اقدام خودروسازی
سال ۱۳۹۷ و طی نمایشگاه خودرو تهران بود که سایپا از اولین پروژه رسمی برقی خود به اسم ساینا EV رونمایی کرد. خودرویی که اولین ایده های جدی برای ایجاد خط تولید محصولات برقی در شرکت های خودروسازی را روشن کرد.
Let’s block ads! (Why?)