تاثیر افزایش بهره وری راه آهن بر سودآوری و جهش اقتصادی

به گزارش سایت خبری نوسازی ناوگان ;

ترابر نیوز:

در حال حاضر ۲۳ هزار واگن فعال باری سالانه ۴۷ میلیون تن بار حمل می کنند و حاشیه سود شرکتهای مالک واگن و لکوموتیو بطور متوسط بین ۱۵ تا ۲۵ درصد جریان دارد۔  اکنون بهره وری ناوگان ریلی کشور حدود ۲۰ درصد است۔ چنانچه بهره وری ناوگان ریلی از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد میزان جابجایی بار از ۴۷ میلیون تن در سال به ۱۴۱ میلیون تن در سال خواهد رسید۔ چنانچه میانگین طول مسیر حمل بار ریلی را هزار کیلومتر در نظر بگیریم و کرایه حمل هر تن کیلومتر بار را ۱۵۰ تومان لحاظ کنیم درآمد حمل ۱۴۱ میلیون تن بار ۲۱ هزارمیلیارد تومان خواهد شد. در حال حاضر درآمد شرکتهای مالک واگن حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال است و درآمد شرکتهای مالک لکوموتیو حدود ۳هزار میلیارد تومان است۔
و سهم راه آهن از کرایه حمل حدود دو هزار میلیارد تومان است۔ البته اینها درآمد است نه سود۔ سود حاصل درآمد منهای هزینه هاست۔ اما زمانی که با افزایش بهره وری  درآمد ناوگان ریلی از ۷ هزار به ۲۱ هزار میلیارد تومان برسد و ۲۰ درصد افزایش درآمد یعنی ۲۰ درصد از ۱۴ هزار میلیارد تومان به ناوگان لکوموتیو و واگن اختصاص یابد یعنی ۲۸۰۰ میلیارد تومان به این دو حوزه اختصاص می یابد۔

آنچه باقی می ماند ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان است که سهم شرکت راه آهن خواهد شد۔ اما شرکت راه آهن با این درآمد خواهد توانست به سرعت پروژه های تاثیرگذار بر افزایش بهره وری از جمله خط آهن شیراز عسلویه و اتصال خط آهن کرمانشاه به خط آهن عراق و خط آهن جاجرم به بجنورد عشق آباد و خط آهن چابهار را با سرعت اجرایی نماید۔ همچنین این قابلیت و قدرت مانور در اختیار شرکت راه آهن قرار می گیرد تا برای بارهای صادراتی و بارهای مستمر و انبوه به مالکین بار تخفیف در حق دسترسی اعطا نماید به این ترتیب شرکتهای تولید کننده و صادرکننده قادر خواهند شد کالاهای تولیدی خود را به نقاط مختلف داخل کشور و کشورهای CIS و شرق اروپا صادر نمایند و این مزیت مهمی جهت افزایش تولید و توسعه صادرات خواهد بود

همانگونه که بیان گردید با افزایش بهره وری ناوگان ریلی از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد، حمل بار توسط ناوگان ریلی از ۴۸ میلیون در سال به ۱۴۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت یعنی ۹۳ میلیون تن به حمل بار شبکه ریلی افزوده می شود. با لحاظ متوسط سیر ۱۰۰۰ کیلومتر برای هر تن بار و توجه به این مهم که مصرف سوخت در ناوگان ریلی یک پنجم حمل و نقل جاده ای است، انتقال ۹۳ میلیون تن بار از ناوگان جاده ای به ناوگان ریلی منجر به صرفه جویی ۲٫۷ میلیارد لیتر گازوئیل در سال خواهد شد که ارزش آن  بیش از 800 میلیون دلار در سال می شود.

یکی از مشکلات موجود کشور کمبود کامیون برای حمل بارهای انبوه خصوصا در فصل های برداشت گندم و سایر محصولات کشاورزی و باغی مهم و مواقع توزیع کود برای کشاورزان است همچنین کشور با کمبود کامیون برای ترانزیت مواجه است  با انتقال 93 میلیون تن بار به ناوگان ریلی ناوگان جاده ای به مسئولیت خود خصوصا برای حمل بار در مسیرهای کوتاه عمل خواهد نمود. همچنین رونق پروژه های ساخت خطوط ریلی جدید نیاز به ناوگان جاده ای دارد. توسعه شبکه ریلی منجر به افزایش ترانزیت بین کشورهای شمال ایران و جنوب و بلعکس خواهد شد و این امر منجر به افزایش ظرفیت برای ناوگان جاده ای بین باراندازها و بنادر خواهد شد.  افزایش بهره وری شبکه منجر به افزایش صادرات و به تبع آن افزایش تولید و رونق بازار ناوگان جاده ای در مسیرهای کوتاه و متوسط خواهد شد. برخی کامیون ها که عمر بالاتری دارند را می توان تغییرکاربری داد و به عنوان اتوبوس برای خدمات درون شهری استفاده کرد۔ قدرت موتور کامیون ها معمولا بالاتر از اتوبوس ها است به این ترتیب مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل مسافر درون شهری برخی مناطق نیز حل می شود توان ساخت بدنه و شاسی اتوبوس نیز در کشور در حد مطلوب وجود دارد۔

لینک های زیر جهت اطلاع می باشند:

خانه متحرک اینجا

کامیون اتوبوس قدرتمند اینجا

کامیون اتوبوس  اینجا

http://nedayehamvatan.blogfa.com

Let’s block ads! (Why?)

.