. فروردین ۱۹, ۱۳۹۸

به گزارش سایت خبری نوسازی ناوگان ;

ترابر نیوز:

پل خلیج‌فارس؛ از بلاتکلیفی 30 ساله تا وعده‌های بی سرانجام

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیرماه دو سال پیش (۹۶) مدیرعامل کنونی منطقه آزاد قشم در خصوص پل‌خلیج‌فارس گفته بود: دو ماه قبل (اردیبهشت ۹۶) در حضور جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در شورایعالی مناطق آزاد جلسه‌ای برگزار و مقرر شد کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت پل خلیج‌فارس تشکیل شود.

حمیدرضا مومنی با تاکید بر این‌که این پروژه یک پروژه ملی است، افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده کمیته مذکور با حضور وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، منطقه آزاد قشم، محیط زیست و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تشکیل و مقرر شده هر چه در این کمیته مصوب شود مصوبه دولت بوده و لازم الاجراست.

وی با اعلام این که سه شنبه هفته آینده (هفته چهارم تیرماه ۹۶) کمیته مذکور درباره پل خلیج فارس تصمیم گیری کرده و تکلیف آنرا مشخص می کند، تصریح کرد: تاکنون در این پروژه ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و پیشرفت فیزیکی پل ۱۷٫۵ درصد است که برای اجرای آن یک میلیارد دلار منابع مالی مورد نیاز است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان این که به دلیل عدم پایبندی بانک سپه به تعهداتش پل خلیج فارس ساخته نشد در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این که مدیرعامل وقت منطقه آزاد بهمن ۹۳ از تصویب فاینانس ۴۵۰ میلیون یوروی پل خلیج‌فارس خبر داده بود” آیا این فاینانس تامین شد یا خیر اظهار کرد: اجازه بدهید جلسه مذکور برگزار شود، وضعیت پل خلیج فارس طی سال های اخیر همواره یکی از پرسش ها بوده است.
به گزارش تسنیم، ۲۱ ماه از این اظهارات مومنی می‌گذرد اما هنوز اتفاق امیدوار کننده‌ای برای پل خلیج‌فارس روی نداده است. نه مشخص است که جلسه مورد اشاره مدیرعامل منطقه آزاد قشم برگزار شده یا خیر. و اگر برگزار شده خروجی آن چه بوده است.

دیماه سال گذشته دبیر شورایعالی مناطق آزاد از عدم توافق با سازمان محیط زیست در خصوص پل خلیج‌فارس خبر داده و با اعلام این‌که هنوز به نظر واحدی برای چگونگی اجرای این طرح نرسیده‌ایم گفته بود:‌ بر اساس گزارش مدیرعامل منطقه آزاد قشم گزارشی  مذاکرات با سازمان محیط زیست در این خصوص به مراحل مثبت رسیده و امکان تفاهم برای ادامه این پروژه وجود دارد.

حدود ۲۸ سال قبل شمس اردکانی مدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم گفته بود پل خلیج فارس ظرف یکسال و نیم آینده با سرمایه گذاری ژاپنی ها ساخته می شود. سه دهه است که دولت‌های مختلف وعده‌های بی سرانجام متعددی را برای این پروژه ملی داده‌اند. بهمن ماه سال ۹۳ شعبانی‌فرمدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم گفته بود:« پل خلیج فارس ۲۴۰۰ متر طول دارد که ۲۲۰۰ متر در دریا و ۲۰۰ متر دیگر در خشکی قرار دارد. تاکنون ۴۹۰ شمع‌کوبی پایه‌ایی پل مذکور انجام شده ضمن آنکه عملیات ساخت ۶ کیسون که در کف دریا قرار می‌گیرد تا فروردین و اردیبهشت سال آینده به پایان می‌رسد. کیسون‌ها از ۳۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و پل خلیج فارس ۶ دهانه ۳۶۰ متری دارد و زمان اجرای آن ۳ ساله است… فاینانس ۴۵۰ میلیون یورویی این پروژه از سوی سازمان مدیریت تایید شده و ۲ کشور تامین‌کننده این فاینانس هستند که یکی از آنها چین است.»

 

انتهای پیام/

Let’s block ads! (Why?)

دیدگاهی را درج کنید ...

ایمیل شما قابل برای بقیه مخفی خواهد بود . لطفا در تکمیل اطلاعات دقت کنید.