پرونده واردات كشنده و كاميون به ايران بعد از انقلاب.

image

در زمان هاى قديم در ايران و كشورهاى دنيا حمل و نقل با گارى و اسب و كشتى امكان پذير بود اما بعد از ورود به قرن ١٩ و با امدن قطار و هواپيما و كشتى هاى مجلل دنياى حمل و نقل به كل دچار دگرگون و تحول شد و كالاهاى انسان براحتى از طريق اب يا هواپيما از كشورى به كشور ديگر و از قاره اى به قاره ديگر جابه جا ميشد با تاسيس كارخانه هاى ماشين سازى همانند  فورد ، مرسدس بنز ، فيات ،شورولت اسب ها و گارى ها كم در عرصه حمل و نقل كم رنگ تر شدند وحمل و نقل در ساير كشورها همانند ايالت متحده به ماشين هاى مجهز با موتور و چراغ و موتور تبديل شد و ميشه اولين سازندگان كاميون در دنيا را به مرسدس بنز ،فورد ،ماك ،هنشل از المان،اينترناش، اپل از المان  و ساير ماشين ها اختصاص داد كه با توليد ماشين هاى تجارى حمل و نقل زمينى دچار تنوع و دگرگونى شدند و از اين طريق كالاهاى انسان از طريق راه ريلى ،ابى ،هوايى ،زمينى جابه جا ميشد.با شروع جنگ هاى جهانى اول حمل و نقل كشورهاى اروپايى و امريكا به شدت ضعيف شد و از كاميون ها براى حمل سلاح هاى جنگى و حمل انسان و… استفاده ميشد در جنگ هاى جهانى علاوه بر كاميون ها از قطار و هواپيماهاى نظامى هم براى جابه جايى سلاح هاى سنگين .مهمات سنگين همانند راكت ، تانك و… استفاده ميشد پس از پايان جنگ هاى جهانى و دور شدن از حال و هواى جنگ حمل و نقل اروپا و ساير كشور همانند قبل نبود زيرا كشورها درگير مسائل جنگى ، خسارت از كشورهاى شروع كننده جنگ بودند و مدتى به همين روال اوضاع اقتصادى كشورها حال چندان خوشى نداشت و روزهاى خوبى را سپرى نميكردند با ورود به دهه ٤٠ كه به دهه جنگ معروف ميباشد ماشين ها كم كم پيشرفته شدند و با شروع جنگ هاى جهانى دوم كشورها دچار بحران جنگى شده و حمل و نقل ها زمين گير شد و از اين طريق كارخانه جات و انسان ها را مجبور به توليد سلاح هاى جنگى براى سربازان جنگى و ساير كشورهاى جنگى كه به دو دسته متفقين و متحدين بودند كرد.درهمان دوران در ايران ماشين هاى المانى همانند بنز دماغ دار سرى ال _كا كه معمولا دماغ هاى بسيار درازى داشتند و چراغ هايشان در منحنى قوسى شكل كنار جلو پنجره و موتور قرار داشتند و كاميون هاى اپل هم زمان با مرسدس بنز و در كنار ساير برندهاى امريكايى در ايران حضور داشتند

واردات كشنده پس از انقلاب ٥٧

پس از پيروزى انقلاب ٥٧ روابط ايران و غرب بسيار تيره تر از قبل شد و تا يكسال بعد از انقلاب ايران روابط ايران با غرب ادامه داشت در ان زمان برند هاى امريكايى همانند شورولت ،بيوك ،كاديلاك ، جيپ ، ماك در ايران حضور داشتند و مونتاژ تمامى خودروهاى به صورت  قطعات از امريكا و توسط ايالت متحده توسط كانتينر وارد بندر ها شده و وارد كارخانه ها ميشد و توسط كارگر ها در بخش مونتاژ ميشد، پس از گذشت يكسال از انقلاب روابط ايران و غرب به دليل اختلافات سياسى و منطقه اى بسيار تيره شد و پس از اشغال سفارت امريكا توسط ايران در تهران كمپانى هاى امريكايى رفته رفته از ايران خارج شده و تا به امروز به ايران راه پيدا نكرده اند.در اين حين اروپا بيشتر از امريكا  در ايران ماندگار شد و پس از اشغال سفارت و جريانات سياسى كنگره امريكا دستور اعمال ها تحريم و ممنوعيت كالاهاى امريكايى را براى ايران در نظر گرفته شد و البته به گفته خيلى از كارشناسان اعمال تحريم ها و ممنوعيت خريد كالاهاى امريكايى تا قبل از جنگ تحميلى براى ايران بود  و با شروع جنگ معادلات تجارى ايران و امريكا اغاز گرديده و تا به امروز معادلات و تجارت هاى سياسى هردو كشور ادامه دارد.

با شروع جنگ تحميلى عليه ايران كاميون و كشنده هايى همانند بنز ،كراز ، ايفا ، ماك ، به حمل تانك ،توپ تجهيزات نظامى و… مشغول خدمت رسانى به رزمندگان شده و شبانه روز در حال خدمت رسانى بودند در اوايل سال ٦٥ براى اولين بار به فرمان امام (ره) تعدادى كاميون بنز ، ولو ، اسكانيا  مدل ٦٥ وارد ايران شد و در بين اين برندها بنز  پس از مدتى روى خط توليد شركت ايران خودرو قرار گرفت كه مونتاژ قبلا از انقلاب و تا به امروز با همان پلت فرم ، با همان فرم چراغ و با همان طراحى اتاق تا به امروز روى خط با اندكى تغيير قرار گرفته است.

اولين گام واردات به ايران را ميشود در سال ٦٥ و همزمان با گذشت ٦ سال از دفاع مقدس دانست در ان زمان به گفته سخنرانى هاى امام (ره) رانندگى يكى از شريف ترين شغل ها بوده و رانندگان در راه خدا و براى رضاى خداوند نان حلال براى زن و بچه خود بدست اورده و سر سفره خود ميبرند. پس از پايان جنگ و رحلت امام (ره) پرونده واردات كشنده و سوارى از عراق به ايران ادامه داشت كار به جايى كشيده بود كه تجار عرب و عراقى ماشين هاى عراقى را خريدارى كرده و به گمرك خرمشهر و سپس ابادان مى اورند و به قيمت درهم  و ارزان به مردم ميفروختند. عده اى پس از خريد سوارى با برندهاى تويوتا ،مزدا ، و برندهاى ژاپنى و المانى و ساير برندها از ماشيناى خود خسته شده و انان را ناچار قيمت كمتر از قيمت خريدارى شده ماشين ميفروختند. بسيارى از مردم بر اين باور بودند كه ماشين ها بوى خون و يا حتى جنگ ميدهد و نمى شود براحتى انان را سوار شد .

پس از روى كار امدن حضرت ايت الله خامنه اى سرانجام در سال ٧٠ ارگان شركت نفت ايران براى حمل مواد پتروشيمى به دستور ايت الله رفسنجانى مجوز ورود چندين كشنده اسكانيا H113 و ولو اف ١٢ ، و كاميون بنز ١٠ ده چرخ به ايران صادر ميشود و سپس با ورود كشنده هاى سبز رنگ اسكانيا ولو بنز با تانكر به رنگ هاى سبز ارگان اتش نشانى هم براى نوسازى ناوگان خود و همچنين ارگان هاى دفاعى همانند ارتش و سپاه هم براى نوسازى ناوگان خود و حمل قواى نظامى و همچنين قوى كردن تجهيزات نظامى به ترتيب مجوزهاى خود را دريافت كرده و ماشين هاى خود را با برند مرسدس بنز ،ولو ،اويكو و وارد ايران ميكنند. تا يك سال پس از ان امكان ورود كشنده به ايران توسط شخص يا نمايشگاه دار وجود نداشت اما درسال هاى ٧٢ و٧٣ همزمان با شروع جنگ عراق و كويت تعدادى تاجر عرب و ايرانى هاى مقيم كويت و عراق و كشورهاى حوزه خليج فارس به ايران مهاجرت كرده و پس از مستقر شدن در ايران اقدام به واردات ماشين هاى امريكايى ،ژاپنى ، المانى و تعدادى خودروهاى انگليسى و ايتاليايى ميكنند. در اين حين تاجران كه سودهاى هنگفتى از اين كار مى ديدند تصميم به واردات كشنده هاى امريكايى و كشنده هاى روز اروپايى ميگيرند.

به گفته يكى از كارشناسان گمرك از طريق چند نفر از واسطه هاى ايرانى خارج از كشور تعدادى كشنده ماك ، اينترناش از امريكا ، تعدادى كشنده هاى ٨ سيلندر و ١٠ سيلند مرسدس بنز از المان ، ولو اف ١٢ تك و اسكانيا اچ ١١٣ ، تعدادى اويكو از ايتاليا و تعداد بسيار كمى كاميون داف از اروپا خريدارى شده كه تاجران در قدم اول موفق به واردات كاميون هاى اروپايى و حمل انان از تركيه به ايران ميشوند اما دو گزينه امريكايى بالا يعنى اينترناش و ماك چند ماه پس از ورود رقباى اروپايى مجوز ورود به گمرك هاى ايران به صورت دسته دوم و صفر كيلومتر به ايران دريافت ميكنند. دليل تاخير ورود كشنده هاى امريكايى اين بود كه در قانون اول گمرك ايران ذكر شده بود :هرگونه معادلات تجارى با استكبار ممنوع است و هيچ گونه جنس امريكايى اجازه ورود به خاك ايران و حتى گمرك را ندارد. پس از كش و قوس هاى فراوان توسط گمرك سرانجام در سال ٧٢ كاميون هاى امريكايى توسط تجار وارد ايران ميشوند و پلاك ايران را دريافت ميكنند. در سال هاى ٧٢ تا ٧٩ و ٨٠ هنوز واردات رسمى كشنده به ايران رسما اعلام نشده بود اما در طول ٨ سال اجازه واردات كاميون هاى صفر و كاركرده به ايران توسط تجار ادامه داشت تا اينكه در سال ٧٩ اولين محصول اروپايى يعنى ولو توسط گروه خودروسازى سايپا رسما معرفى ميشود و امتياز واردات ان از شخص گرفته ميشود و شركت سايپا ديزل چندين دستگاه ولو با رنگ هاى ابى ،زرد،قرمز ،بژ توسط كشتى از سوئد وارد استانبول و سپس وارد ايران ميشود. در اين حين ايران خودرو ديزل با المان وارد مذاكره ميشود و سپس قراردادى براى ورود كشنده هاى اكتروس و اكسور  و محصولات مرسدس همانند اتوبوس ٤٥٧ و ٣٠٥ شهرى و ساير محصولات و مونتاژ ان  بسته ميشود. سپس مونتاژ اولين سرى از كتروس و اكسور  با قدرت ٤٣٠ اسب بخار  جهت رقابت با ولو اف اچ ٤٦٠ نسل اول وارد ايران ميشود. پس از ورود ولو و بنز اينبار مان اف ٢٠٠٠  و اويكو يورو استار  به ترتيب توسط فتح خودرو ديزل و زامياد وارد ايران ميشوند. اويكو هم همانند ولو و بنز در ايران با قدرت ٤٤٠ اسب بخار در خط توليد اويكو قرار گرفته و همانند بنز و مان و ولو مورد استقبال مشتريان قرار گرفته و فروش خوبى را در ايران به ثبت ميرساند.

پس از فروش موفق محصولات مان ، مرسدس بنز ، ولو ، اويكو اينبار عده اى از تجار اصفهانى شروع به گرفتن نمايندگى اسكانيا در ايران ميكنند اما مجوز ان صادر نميشود و تعدادى از كشنده هاى اسكانيا سرى ال تاپ لاين ، سرى ال دماغ دار به تعداد كم و اسكانيا سرى G جفت محور به ايران وارد ميشود. پس از ورود اسكانيا به تعداد كم در سال ٨۲دومين نسل از اف اچ توسط گروه سايپا معرفى ميشود و در ان زمان رقيب ولو اكتروس نسل ١ بود كه دوسال روى خط مونتاژ ايران خودرو ديزل قرار گرفته بود و همزمان با مونتاژ اكتروس نسل اول چند دستگاه اكتروس سقف بلند با پيشرانه هاى ٤٣٠ و٤٤٠ اسب بخار توسط افراد به ايران وارد ميشود . مونتاژ ولو اف اچ نسل دوم در ايران به مدت ٥ سال در مدل هاى جفت محور با پيشرانه ٤٢٠ اسب بخار و ٤٦٠ اسب بخار ادامه داشت تا اينكه در سال ٨٤ شركت فتح خودرو ديزل ٥٠٠ دستگاه مان تى جى آ ٤٨٠ به رنگ هاى قرمز ،ابى، سفيد جهت رقابت با ولو وارد ايران ميكند در ان زمان ايران خودرو كه وضعيت را براى بنز در بازار خالى ميبيند طى اطلاعيه اى اعلام به ورود كشنده اكتروس نسل ٢  مگا اسپيس (سقف بلند)از كشور المان با پيشرانه ١٨٤٤ ميكند اما كار با نمايندگان المانى بنز به خوبى پيش ميرود اما متاسفانه به دليل يكسرى اختلافات و مشكلات ايران خودرو ديزل واردات اكتروس سقف بلند  را فراموش كرده و به دنبال جايگزين مناسب براى بنز ميگردد. پس از رونمايى اكسور و اكتروس  نسل دو در المان ايران خودرو بلافاصله اكسور و اكتروس سقف كوتاه  را جاگزين اكتروس سقف بلند (مگا اسپيس ) كرده و بلافاصله مونتاژ اين دو محصول  المانى در ايران شروع ميشود. همزمان شركت نفت از ايران خودرو و سايپا ديزل  درخواست چندصد دستگاه اكسور به رنگ هاى ابى كاربنى با قدرت هاى ٤٣٠ اسب بخار براى بنز و ٤٢٠ اسب بخار در ايران ميشود. مونتاژ اكتروس و ولو در ايران تا سال ٨٧ ادامه پيدا ميكند كه ناگهان بمب خبرى در رسانه ها حمل و نقل ايران را دگرگون ميكند كه خبر از ورود و امتياز محصولات اسكانيا توسط گروه ماموت ديزل را ميدهد. يكسال سال بعد همزمان با رونمايى ولو اف اچ نسل ٣ ٤٨٠  و ٤٤٠ جفت محور در ايران محموله هاى اسكانيا در كلاس هاى لاين ،تاپ لاين با پيشرانه هاى ٤٢٠ اسب بخار  در رنگ هاى متفاوت وارد ايران ميشود. اما اينبار در بازار ايران دونماينده المانى هم رقيب مان و بنز اكتروس در ايران وجود ندارند و از نماينده فقط بنز اكسور در خط توليد ايران خودرو  مونتاژ ميشود و به جاى بنز و مان رنو پريميوم ٤٤٠ توسط اريا ديزل و اويكو استارليس ٤٣٠ و٤٤٠ و٤٨٠ اسب بخار از ايتاليا در بازار ايران وجود دارند كه جاى رقيب هاى هم قاره شان در بازار ايران براى رقابت با محصولات سوئدى جولان دهند.

چندماه بعد گروه ماموت ديزل كشنده هاى اسكانيا سرى G و P با پيشرانه هاى ٣٨٠ اسب بخار و براى سرى پى ٣٤٠ و٣٦٠ اسب بخار به عنوان ارزان ترين محصولات اسكانيا راهى بازار ميكند. وتا سال هاى ٨٩ و٩٠ جولان دو محصول سوئدى ولو و اسكانيا در ايران اغاز ميشود. اما در ان زمان گروهى در ايران مشغول گرفتن نمايندگى مان المان براى رقابت با دو محصول سوئدى و خريد امتياز ان از فتح خودرو ديزل ميشوند تا اينكه در سال ٩١ به دليل هشدارهاى غرب مبنى بر مشكلات انرژى اتمى تحريم هاى سختى بر كشور اعمال ميشود و در اين حين نمايندگان، پژو ، فيات ،  ولو ،رنو ، مرسدس بنز ،اويكو ، مان، پورشه ، تويوتا ،روابط تجارى را با ايران قطع ميكنند اما در اين حين برخى نمايندگان همانند اسكانيا ، هيونداى ، كيا تا چندماه بعد از اعمال تحريم هاى تجارى كار را با ايران ادامه ميدهند كه به دليل تهديد هاى غرب چند نماينده باقى مانده هم روابط تجارى  خود را با ايران پايان ميدهند. چندماه بعد از اعمال تحريم هاى سخت وروى كار امدن دولت تدبير و اميد سرانجام درسال ٩٢ واردات رسمى كشنده هاى دست دوم به ايران تا سه سال پايين تر از سال توليد با دو كشنده مرسدس بنز اكسور و رنو پريميوم ٤٦٠ به ايران استارت ميخورد و تعداد بسيار زيادى كشنده بنز و رنو به ناوگان ايران وارد ميشود. در همان سال ها مذاكرات اتمى ايران با غرب به صورت جدى دنبال ميشود در سال ٩٣ تنها نماينده غائب اروپايى ايران يعنى داف هلند مجوز ورود به ايران را توسط گروه فاروب ديزل دريافت ميكند. و چندماه بعد در كنار دو محصول رنو و بنز اكسور استارت ورود  محموله هاى كشنده داف در ايران توسط تجار به ايران زده ميشود. سپس رفته رفته داف هلند در ايران نمايندگان زيادى پيدا ميكند كه نمايندگان  ادعا بر ان دارند كه مجوز ورود اين محصول هلندى را گرفته اند و هيچ شركتى در ايران حق ورود اين محصول را ندارد. در واخر سال ٩٣ و اوايل سال ٩٤ شركت داتيس فرا ارياد ديزل از هلند نماينده رسمى محصولات هلندى داف يورو٥ ويورو٦ در ايران ميشود و پس از ان شركت هاى اريا ديزل و داتيس امتياز ورود محصولات خود را به افراد وارد كننده و نمايندگان خود ميدهند و در كنار محصولات سوئدى بازار رقابت خود را اغاز ميكنند. سرانجام در سال ٩٤ پس از توافق نامه اتمى ايران با غرب نمايندگان اروپايى از سوى ايالت متحده روابط تجارى خود با ايران را اغاز ميكنند و در. اين حين شركت سايپا ديزل با همكارى همتاى قديمى و شريك قديمى خودشان يعنى ولو طى اطلاعيه اى اعلام به ورود كشنده روز ولو اف اچ ٥٠٠ تك محور و ٤٦٠ جفت محور ميكنند. پس از ورود دو محصول ٥٠٠ و٤٦٠ جفت محور به تعداد دودستگاه به ايران با مونتاژ محصولات ٥٠٠ و٤٦٠ در ايران شروع ميشود و همزمان با ان در ليست ثبت سفارش واردات كشنده  كنار برندهاى داف و رنو با ورود محصول المانى اكتروس با پيشرانه هاى ٥١٠ و٥٥٠ و ولو اف اچ ٥٠٠ به ايران اغاز ميشود. تعدادزيادى كشنده هاى بنز اكتروس مگا اسپيس و گيگا اسپيس نسل جديد و ولو اف اچ ٥٠٠ به گمرك هاى ايران راه پيدا ميكند. بعداز استقبال خوب مشتريان از ٥٠٠ و ورود بنزهاى اكتروس نسل جديد، در سال ٩٥ كشنده هاى اسكانيا ار٥٦٠ تاپ لاين ، ار٤٤٠ هاى لاين و اويكو هاى وى ٥٠٠ يورو٥ و تعدادى داف نسل جديد ايكس اف يورو٦ وپس از ان كشنده هاى مان تى جى ايكس و تى جى اس و تى جى ال نسل جديد به ايران راه پيدا ميكند. مدتى پيش هم تعدادى كشنده هاى وى ٥٠٠ يورو٦ ،اويكو تراكر، و كاميونت اويكو يورو٦ به ايران توسط نماينده ايتاليايى كه بزودى دفتر خود را در ايران افتتاح ميكند وارد ايران ميشود.

در اين مقاله پرونده ورود كشنده را به ايران از سال ٥٧ تا به امروز بررسى كرديم كه در اين مدت ها واردات ماشين الات سنگين به ايران همواره با كش و قوس هاى فراوان همراه بوده و انشالله بزودى شاهد ورود كشنده هاى يورو٦ به ايران و ناوگان كشور خواهيم بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *