. خرداد ۱۳, ۱۳۹۸

به گزارش سایت خبری نوسازی ناوگان ;

ترابر نیوز:

بالارفتن قیمت خودروهای وارداتی اکنون بسیار خبرساز شده است به طوری که برخی خودروها از اوایل سال گذشته تاکنون حدود ۲۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند. در این گزارش نگاهی می کنیم به مقایسه قیمت خودروها در داخل و بازار جهانی.

مقایسه قیمت خودروها در ایران و بازار جهانی، از کیا تا لکسوس

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، قیمت خودروها در ایران از اوایل سال گذشته به دلیل بسته شدن ثبت سفارش رو به فزونی گذاشت و پس از آن در نیمه دوم سال پیش با افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش تعرفه ها  برخی خودروهای وارداتی تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. حال در اینجا قصد داریم که به مقایسه قیمت خودروها در ایران و در بازار جهانی بپردازیم و ببینیم که قیمت خودروهای وارداتی در ایران چقدر منصفانه است. برای محاسبه قیمت دلاری خودروها در ایران نرخ دلار را ۶۵۰۰ تومان در نظر گرفته ایم و این در حالی است که دولت گفته به واردکنندگان خودرو دلار ۴۲۰۰ تومانی خواهد داد.  

سورنتو: قیمت استاندارد این محصول  ۲۹ هزار دلار است و این در حالی است که قیمت این محصول در ایران حدود ۵۰۰ میلیون تومان است و اگر بخواهیم قیمت دلاری آن را با نرخ هر دلار ۶۵۰۰ تومان محاسبه کنیم قیمت این محصول حدود ۷۷ هزار دلار است. تقریبا ۵۰ هزار دلار اختلاف قیمت بین نرخ این محصول در خارج و داخل وجود دارد. این اختلاف قیمتی سر هر خریدار خودرو را به درد می‌آورد.

سراتو: قیمت استاندارد سراتو حدود ۱۹ هزار ۴۰۰ دلار است و این محصول در ایران اکنون ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با یک حساب سرانگشتی ساده قیمت دلاری این محصول ۴۰ هزار دلار است. یعنی حدود ۲۰ هزار دلار اختلاف قیمت بین نرخ فروش محصول در ایران و خارج از ایران وجود دارد.

کیا اسپورتیج: چنانچه بالاترین نرخ این محصول را در نظر بگیریم یعنی ۲۷ هزار دلار، ایرانی ها برای این محصول در داخل ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت می کنند یعنی معادل ۶۲ هزار دلار . یعنی ایرانی ها این محصول را در داخل ایران ۶ برابر نرخ قیمت بالاترین مدل اسپورتیج خریداری می کنند. با همین محاشبه ساده می توان فهمید که چه رانت‌هایی در واردات خودرو وجود دارد اما مقامات کشور نسبت به این قضیه سکوت کرده‌اند.

بی ام دبلیو سری ۵ ۲۰۱۸ :  قیمت این محصول در ایران ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. قیمت استاندارد این محصول ۵۳ هزار دلار است و اگر دلار ۶۵۰۰ تومان را در نظر بگیریم قیمت این خودرو در داخل ۱۸۵ هزار دلار است. یعنی اختلاف قیمت فروش این محصول در داخل و خارج حدود ۱۳۰ هزار دلار است. اختلاف ۱۳۰ هزار دلاری اختلاف ناچیزی که به راحتی از کنار آن گذشت.

ولوو XC 90: گران‌ترین مدل این خودرو ۵۹ هزار دلار است و این محصول به صورت فول آپشن و صفر حدود ۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان قیمت خورده است. قیمت دلاری محصول در ایران حدودا ۲۱۳ هزار دلار است یعنی اختلاف قیمتی معادل ۱۵۰ هزار دلار!!! حتی این اختلاف قیمت های سرسام آور نتوانسته است صدای مسئولان ناظر را در بیاورد که واردکنندگان خودرو چگونه جیب ایرانیان را خالی می‌کنند.

لکسوس NX 200: اختلاف قیمتی این محصول سر هر خواننده خبر خودرو را به درد می آورد. قیمت استاندارد بین المللی این محصول ۳۶ هزار دلار است. این خودرو در ایران حدود ۷۲۵ میلیون تومان به فروش می رود و قیمت دلاری آن ۱۱۶ هزار دلار است. یعنی ایرانیان برای یک خودروی ۳۶ هزار دلاری باید ۱۱۶ هزار دلار پول بدهند، یعنی ۷۰ هزار دلار اضافه!!!

هیوندای سانتافه: قیمت جهانی این محصول حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار است. قیمت ریالی این خودرو در ایران حدود ۴۸۰ میلیون تومان است یعنی برابر با قیمت دلاری ۷۳ هزار دلار. حدود ۴۰ هزار دلار اختلاف قیمت این محصول در خارج و داخل است.

با این اختلاف قیمت ها بسیار آشکار است که صدای بسیاری از رانت هایی در بازار خودرو وجود دارد در بیاید. نکته دیگری که اهمیت دارد این است که محاسبه این نرخ ها بر اساس دلار ۶۵۰۰ تومانی صورت گرفته است و این در حالی است که دولت اعلام کرده که به واردکنندگان خودرو دلار ۴۲۰۰ تومانی خواهد داد. از طرف دیگر رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در اظهار نظری گفته بود که حتی اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان تعلق بگیرد باز هم قیمت خودروها پایین نخواهد آمد.

Let’s block ads! (Why?)

دیدگاهی را درج کنید ...

ایمیل شما قابل برای بقیه مخفی خواهد بود . لطفا در تکمیل اطلاعات دقت کنید.