سند موافقتنامه حمل ونقل بين المللي و ترانزيتي كريدور خليج فارس – درياي سياه نهايي شد

“;
//open new window
var printWP = window.open(“”,”printWebPart”);
printWP.document.open();
//insert content
printWP.document.write(html);
printWP.document.close();
//open imitation dialog
printWP.print();
}
}

اخبار – سند موافقتنامه حمل ونقل بين المللي و ترانزيتي…

بخش دسترسی سریع



سند موافقتنامه حمل ونقل بين المللي و ترانزيتي كريدور خليج فارس – درياي سياه نهايي شدروابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي۱۳۹۵/۰۴/۲۸

​در جريان دور دوم مذاكرات كارشناسي درخصوص نهايي سازي پيش نويس متن سند موافقتنامه حمل ونقل بين المللي و ترانزيتي كريدور خليج فارس و درياي سياه ، شش كشور به توافق دست يافتند.
به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، محمدجوادعطرچيان مديركل دفتر ترانزيت وحمل ونقل بين المللي اين سازمان و رئيس هيأت ايراني دراين مذاكرات، اظهار داشت: اين مذاكرات با حضور كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، ارمنستان، آذربايجان ، گرجستان، بلغارستان و يونان برگزار گرديد ودر نتيجه شش كشور متن سند نهايي پيش نويس موافقتنامه را نهايي و آماده امضاي وزراي حمل ونقل شش كشور فوق‌الذكر نمودند.
وي تصريح كرد: درجريان اين مذاكرات جمهوري اسلامي ايران به عنوان « امين موافقتنامه» از جانب ساير كشورها برگزيده شده و كار پيگيري اسناد و نهايي سازي آن در مجالس شش كشور ، پس از امضاي وزرا و مبادله اسناد و بررسي تقاضاها به عهده جمهوري اسلامي ايران گذاشته شد.
 عطرچيان افزود: در جريان دور دوم مذاكرات كشورهاي آذربايجان ،‌يونان ، ارمنستان و جمهوري اسلامي ايران درخصوص برخي از بندهاي موافقتنامه ، نكته نظراتي را مطرح كه مقرر گرديد از طريق جمهوري اسلامي ايران موضوع در سند نهايي پيگيري و به اطلاع اعضا برساند.
مديركل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي با اشاره به مسير جغرافيايي كريدور، بيان كرد: كريدور حمل ونقل بين المللي و ترانزيتي خليج فارس – درياي سياه به عنوان كريدورحمل ونقل چندوجهي از بنادر جنوبي كشور آغاز و پس از عبور از مرزهاي شمال كشور وارد كشورهاي ارمنستان و آذربايجان مي گردد و سپس از اين كشورها به بنادر پوتي و باتومي در گرجستان اتصال پيدا مي‌كند. بندر بورگاس و وارنا در بلغارستان مقصد بعدي كالاها از طريق درياي سياه خواهد بود و از آنجا به يونان و ساير كشورهاي اروپايي.
عطرچيان افزود: در جريان دو دور مذاكرات سخت و فشرده كه با ابتكار عمل جمهوري اسلامي ايران روبه‌رو بود مسير جديد ترانزيتي براي نقل و انتقال كالاهاي حوزه هاي خليج فارس و جمهوري اسلامي ايران از طريق كشورهاي حوزه قفقاز به درياي سياه و بلغارستان و اروپاي شمالي ، مركزي و جنوبي طراحي گرديد و با لغو رواديدبراي رانندگان وتجار در بين كشورهاي گرجستان ، آذربايجان و ارمنستان اين مسير گزينه مناسبي براي نقل و انتقال كالاهاي تجاري از مسير مطمئن، امن و ارزان است .
وي خاطرنشان كرد: كارشناسان حوزه حمل ونقل از اين موافقتنامه كه براي اولين بار بين چهار كشور منطقه در آسيا و قفقاز با دو كشور از اتحاديه اروپا ( بلغارستان و يونان ) منعقد گرديد تحت عنوان برجام حمل ونقلي ياد مي كنند. اين توافق تاريخي كه براي اولين بار و پس از ۱۵ سال بين ۶ كشور مهم در مسير تجاري و بازرگاني براي حمل ونقل كالا پايه گذاري گرديد منجر به تسهيل حمل ونقل و افزايش تجارت درمنطقه و توسعه روابط بازرگاني و اقتصادي كشورهاي عضو خواهد شد.
عطرچيان از اين توافق به عنوان يكي از مهمترين اسناد حمل ونقلي در ۱۵ سال گذشته در حوزه حمل ونقل بين المللي و ترانزيت كالا ياد كرده و اعلام نمود: در حالي كه هنوز اين توافقتنامه رسماً به امضاي وزراي ذي‌ربط نرسيده است، كشور روماني تقاضاي خود را براي پيوستن به اين كريدور به جمهوري اسلامي ايران ارسال نموده كه در دست بررسي مي باشد. حتي ساير كشورها از جمله هند و عمان نيز علاقه نشان دادند.
گفتني است، يكي از مزاياي عمده مسير خليج فارس – درياي سياه ، ايجاد مسيرهاي آلترناتيو و مناسب در مقايسه با مسيرهاي فعلي است و با مزيت لغو رواديد بين كشورهاي منطقه ، اين كريدور بيش از پيش رونق خواهد گرفت .

ارسال به دوستانارسال به دوستان

پرینت خبر

Scroll

کلیه حقوق سایت متعلق به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
طراحی و پیاده سازی “سامیکس”

پست شد در : rmto

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *