رنج ۳۷ ساله پایتخت در هتل سازی

وقتی برای احداث یک هتل در تهران بیش از ۵۰ میلیارد تومان عوارض شهرداری می گیرند، قطعا با فروش اتاق های آن هتل، آمدن گردشگر و احتساب هزینه های جانبی چنین پروژه ای غیراقتصادی جلوه می کند.

“نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران”

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «مهدی جهانگیری» اظهار کرد: این هشت میلیارد دلار درآمد گردشگری در سال خیلی با ارزش تر از فروش ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلاری درآمد نفت است. چون این درآمد با عرقِ جبین فعالانِ گردشگری حاصل شده است.

وی که در هم اندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری در هتل اوین سخن می گفت، بیان کرد: اگر توسعه صادرات به عنوان کلیدی ترین محور رشد اقتصادی کشور در نظر گرفته شود، راهی نیست جز توجه به صنعت گردشگری. این مطالبه ی جدی اتاق بازرگانی از دولت است که اگر بنا دارد کلیدی ترین، اصولی ترین و به حق ترین توسعه اقتصادی را سرلوحه قرار دهد، باید پایه اش را روی گردشگری بنیان گذاری کند. این یک مطالبه جدی است که اگر نگاه شعاری به آن شود، به بیراهه خواهد رفت.

این فعال گردشگری سپس با انتقاد به وضعیت تبلیغات ایران در بُعد جهانی اظهار کرد: اینکه انتظار داریم دنیا، ایران هراسی را بدون هیچ گونه هزینه ای فراموش کند توقع زیادی است. درست است که برجام و تغییر ادبیات سیاسی بزرگ ترین توفیق ما بوده، ولی انتظار بر این است که برای حضور در نمایشگاه های بین المللی، حمایت از بخش خصوصی و س«وقتی برای یک هتل با همه ضوابط طرح شده بیش از ۵۰ میلیارد تومان عوارض شهرداری می گیرند، به اضافه هزینه ای که برای خرید زمین می شود، قطعا با فروش اتاق های آن هتل، آمدن گردشگر و درنظر گرفتن هزینه های جانبی چنین پروژه ای غیراقتصادی جلوه می کند.

«جهانگیری» سپس به چالش های زیرساخت در کشور پرداخت و افزود: در برنامه ششم توسعه تاکید بر پنج برابر شدن شمار گردشگران خارجی است. قطعا رسیدن به رقم ۲۰ میلیون گردشگری که در پایان سال ۱۴۰۴ هدف گذاری شده به زیرساخت اساسی نیاز دارد. اقداماتی آغاز شده که قابل تحسین هستند، اما باید به مقوله سرمایه گذاری جدی تری پرداخته شود.

او به عنوان یک سرمایه گذار در بخش گردشگری گفت: در تهران برای تکمیل یک پروژه هتل، کاسب کارتر از شهرداری تهران نمی توانید پیدا کنید. در پایتختی با این جمعیت طی ۳۷ سال گذشته جز یک هتل که حمایت دولت را داشت، کدام پروژه سرمایه گذاری هتل به نتیجه رسیده است؟ آسیب شناسی این مسئله خیلی کار مشکلی نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: ما انتظار داریم انقلابی در توسعه صنعت گردشگری اتفاق افتد و نهضت ملی گردشگری با اجماع قوای سه گانه ایجاد شود تا همه گیرهای این صنعت را حل کنیم.

جهانگیری در پایان سخنانش به عنوان مدیر یکی از بانک های کشور برای حمایت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به منظور تامین سرمایه در گردش برای توسعه این صنعت، جذب گردشگران خارجی، چارتر کردن هواپیما و اجاره هتل و همچنین تامین سرمایه و منابع اولیه برای ایجاد هلدینگ عمده فروشی به منظور کاهش هزینه های سفر اعلام آمادگی کرد.

موفقیت ترکیه در گردشگری بخاطر تبلیغات ماهواره ای بوده

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در سخنانی که در هم اندیشی بخش خصوصی و دولتی گردشگری مطرح کرد با اشاره به نقش صنعت گردشگری در حل بحران بیکاری اظهار کرد: به خاطر وجود چنین بحرانی باید به بخش هایی که زودتر به اقتصاد جواب می دهند بپردازیم. طبق آمار موجود برای تامین یک شغل در صنعت به ۷۰ میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز داریم. در کشاورزی هم که با بحران آب مواجه ایم و امکان توسعه را در این بخش نداریم. پس یکی از بخش هایی که می توانیم با سرمایه گذاری در آن به نتیجه برسیم، گردشگری است.

وی سپس با تاکید بر اینکه گردشگری نیازمند برنامه جامع است، افزود: بدون استراتژی نمی توان به هدف رسید، چرا که این صنعت با چالش هایی از گذشته تاکنون مواجه بوده؛ مانند تبلیغات که باید آن ها را حل کند. او تاکید کرد: ما بدون سرمایه گذاری در رسانه های معتبر و شبکه های ماهواره ای نمی توانیم موفق باشیم. اگر مصر و یا ترکیه به این تعداد از گردشگر دست یافته اند، به خاطر تبلیغات ماهواره ای بوده است.

خوانساری ادامه داد: ما هنوز با خط قرمزهایی مواجهیم که نمی دانیم تکلیف چیست. مثلا چند وقت پیش پیشنهادی درباره ساخت فیلمی مربوط به کوروش کبیر داشتیم، ولی دچار ابهام بودیم و نمی دانستیم که آیا با این کار مورد تقبیح قرار می گیریم یا تقدیر. آیا این اثر با ارزش های ما منافات خواهد داشت و یا مشکلی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه ایران در گردشگری اظهار کرد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده در سال ۲۰۱۵، ایران در سال ۲۰۱۴ از محل جذب گردشگران خارجی ۸٫۲ میلیارد دلار درآمد داشت و ۴۱۵ هزار شغل مستقیم ایجاد کرد. رتبه ایران از حیث قدرتِ رقابت، اول است و از نظر تعداد میراث فرهنگی رتبه نهم را دارد. اما بدترین رتبه از حیث اهمیت دهی دولت به صنعت گردشگری است که ایران را در جایگاه ۱۳۴ قرار داده است. لازم است به این موضوع توجه جدی تری نشان داده شود، چرا که گردشگری اکنون حالت چند وجهی پیدا کرده و بسیاری از کشورها نگاه صرف اقتصادی از آن را برداشته اند.خوانساری همچنین از فعالان گردشگری درخواست کرد به بازارهای مهمی چون چین توجه جدی نشان دهند و گفت: چینی ها سال گذشته ۱۹۲ میلیارد دلار در خارج از کشور هزینه کرده اند که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به ۱۲۰۰ میلیارد دلار برسد. چین یکی از کشورهایی است که می توان به آن اتکا کرد.

وی سپس از مذاکره با سفیر ایران در چین برای جذب درصدی از گردشگران این کشور خبر داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *