رایزنی‌های اقتصادی ما نیاز به تلاشی بسیار جدی تر از آنچه انجام شده است دارد/ لزوم برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های اقتصادی در جهت شناخت درست و بازاریابی بازارهای هدف/ ازظرفیت قطر استفاده نکردیم

به گزارش سایت خبری نوسازی ناوگان ;

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با مهر، در خصوص لزوم و اهمیت توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه‌ای اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که از ناحیه تحریم‌های اعمالی آمریکا بر ایران به وجود آمده و این شرایط باعث شده بخش قابل توجهی از روابط تجاری ما با دیگر کشورها در همه حوزه‌ها دچار آسیب جدی شود، امروز یکی از عمده‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی ایران در تعامل خارجی، پیوند بیشتر با کشورهای همسایه و منطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه از آنجا که اشتراکات زیادی میان ایران و دیگر کشورهای منطقه وجود دارد، زمینه خوبی برای توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری با آن کشورها فراهم است، گفت: باید با برنامه‌ریزی مناسب در جهت افزایش و به فعلیت رساندن پتانسیل‌های موجود گام برداریم. از طرفی برخی کشورهای منطقه هم اولویت خود را برای افزایش سطح روابط تجاری، ایران می‌دانند که سوریه و عراق در این قالب می‌گنجند.

زارعی با بیان اینکه کشورهای منطقه و به طور خاص سه کشور عراق، سوریه و ترکیه که علاوه بر نیازمندی به انرژی فسیلی ما از جمله نفت و گاز، خواهان دیگر خدمات و محصولات ما از جمله برق، خدمات فنی مهندسی، راه و ساختمان هستند، تصریح کرد: این کشورها به عنوان کشورهایی با اولویت بالا جهت همکاری‌های تجاری برای ما به حساب می آیند که جا دارد با برنامه‌ریزی صحیح در راستای افزایش سطح توسعه روابط تجاری و سیاسی با آنها حرکت کنیم.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دوران بازسازی عراق و سوریه اظهار داشت: ایران می‌تواند با بهره برداری مناسب از دوران بازسازی عراق و سوریه در راستای تأمین منافع خود و همچنین کمک به کشورهای مزبور در شرایط فعلی که از همکاری با ایران استقبال کرده‌اند، قدم‌های خوبی بردارد. ایران همانطور که در دوران سختی‌ها و مبارزه با تروریست‌ها در کنار دولت‌ها و مردم سوریه و عراق بوده، امروز هم می‌تواند دوشادوش آنها در جهت بازسازی دوران ثبات و امنیت با این کشورها همکاری‌های خوبی را داشته باشد.

وی افزود: زمینه‌های همکاری اقتصادی در حوزه‌های مختلف برای ایران در دو کشور سوریه و عراق وجود دارد اما باید برنامه‌ریزی داشت، تلاش کرد، بخش خصوصی را تقویت کرد و از فرصت فراهم شده که اراده مقامات دو طرف را هم پشت سر خود دارد، استفاده کرد.

زارعی با اشاره به تحریم قطر توسط برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و فرصتی که جهت بهره برداری اقتصادی برای ایران به وجود آورده، اظهار داشت: متأسفانه شاهدیم که ایران نتوانست از آن موقعیت هم استفاده کند و تُرک‌ها نقش بسزایی را در تأمین نیاز بازار و اقتصاد قطر دارند و در مقابل، نقش ایران همچنان به عنوان کشوری دست چندم باقیمانده است.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: شرایطی که امروز در آن قرار داریم می‌طلبد که برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های اقتصادی ما به گونه‌ای باشد که با شناخت درست و بازاریابی بازارهای هدف، از حضور عمده و جدی تری برخوردار باشیم.

وی با بیان اینکه موضوع گردشگری از دیگر حوزه‌های همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه است، تصریح کرد: با توجه به جذابیت‌های تاریخی و دیدنی، ایران می‌تواند در زمینه توریست سیاحتی قدم‌های خوبی را بردارد. همچنین توریست مذهبی و پزشکی هم می‌تواند از دیگر مواردی باشد که ایران ظرفیت پذیرایی و ارائه خدمات به توریست‌های مختلف را در آن داراست.

زارعی گفت: ایجاد اشتغال، رونق تولید و همچنین تنوع بخشی در سبد درآمدی کشور از جمله مزایای پرداختن هر چه بیشتر به صنعت گردشگری و همکاری با کشورهای منطقه در این خصوص خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص نقش دستگاه دیپلماسی در کمک به رونق اقتصادی کشور نیز گفت: امروز باید دیپلماسی در خدمت اقتصاد باشد ولی متأسفانه دستگاه دیپلماسی ما آنگونه که باید نتوانسته در خدمت اقتصاد باشد. وزارت امور خارجه بخش قابل توجهی از وقت و انرژی خود را صرف حل و فصل چالش‌ها و موضوعاتی می‌کند که به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف و کار ویژه‌های وزارت امور خارجه پرداختن به موضوع تسهیل شرایط همکاری‌های اقتصادی و رونق تجارت خارجی است، تصریح کرد: معاونت دیپلماسی اقتصادی هم به این منظور در وزارت خارجه تشکیل شد اما تا به امروز متأسفانه اثرگذاری چندانی را از دیپلماسی اقتصادی به صورت شفاف و ملموس نمی‌بینیم.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: رایزنی‌های اقتصادی ما نیاز به تلاشی بسیار جدی تر از آنچه انجام شده است دارد، چرا که به نظر می‌آید نتیجه این رایزنی‌ها که در کنار تلاش‌ها و رایزنی‌های فرهنگی و سیاسی با کشورهای مختلف انجام می‌شود، محدود و کمرنگ است.

Let’s block ads! (Why?)

.
Leave a Reply