دیپلمات، گزینه مناسب ریاست بر سازمان میراث فرهنگی

با توجه به حضور سلطانی فر در کابینه، انتخاب رئیس آینده سازمان میراث فرهنگی از داخل آن بسیار موثرتر از انتخاب سایر گزینه ها است.

بالاخره رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور تغییر کرد و برخلاف پیش بینی ها، این تغییر با ارتقاء جایگاه شغلی او همراه شد. مسعود سلطانی فر به احتمال قریب به یقین در روزهای آینده از نمایندگان مجلس رای اعتماد می گیرد و وزیر آینده ورزش کشور خواهد شد.

ارتقاء رئیس سازمان از معاونت ریاست جمهوری به وزارت، این پیام را می رساند که عملکرد وی مورد تایید حسن روحانی بوده است. با مروری بر سفرهای استانی ریاست جمهوری، سخنرانی های وی در استان ها و همراهی سلطانی فر در کنار او روشن می شود که گردشگری، از اولویت های کاری ریاست جمهوری است و طبعا توسعه گردشگری به ویژه پس از برجام مهم ترین ماموریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بوده است. حمایت حسن روحانی از گردشگری تا آن جا پیش رفت که او در روز جهانی گردشگری گفت: نام سازمان باید از آخر به اول خوانده شود.

سلطانی فر همزمان با مطرح شدن نام او برای تصدی وزارت ورزش، گزارشی از فعالیت سه ساله خود ارائه کرد و فعالیت های خود در حوزه گردشگری را پررنگ تر از دو حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی نشان داد. بدین ترتیب می توان اینگونه برداشت کرد که نقش معاونت گردشگری در موفقیت رئیس سازمان و ارتقاء شغلی وی نیز موثرتر از سایر معاونت ها بوده است. حال که رئیس ترفیع گرفته است؛ این گزاره های ساده چنین می نمایانند که معاون گردشگری نیز باید ارتقا شغلی یابد و در جایگاه رئیسی بنشیند که مهمترین دستاوردهایش در حوزه گردشگری بوده است.

در حالی که رایزنی برای گزینه های مناسب ریاست سازمان ادامه دارد؛ دنیای سفر گزینه ریاست مرتضی رحمانی موحد بر سازمان را بررسی کرده است. به ویژه آن که که در گفتگو با فعالان گردشگری و کسب و کارها به این نتیجه رسیده ایم که ایشان با تایید نسبی از سوی آنان همراه است.

انتخاب رئیس برای سازمان بزرگی چون میراث فرهنگی، البته که استنتاجی از گزاره های منطقی در دسترس نیست و پارامترهای دور از دسترس بسیاری چه در داخل و چه خارج از سازمان و از جمله ویژگی های رفتاری و سابقه مدیریتی گزینه های مورد نظر نیز در آن موثر است.

اما رحمانی موحد چه ویژگی هایی برای ریاست سازمان دارد؟

مناسبات گردشگری کشور پس از برجام تغییر کرد و در تمام این مدت رحمانی موحد در بطن تغییرات قرار داشته است. رحمانی موحد هر چند در قامت یک دیپلمات به گردشگری وارد شد اما بعد از سه سال اکنون حوزه گردشگری را به خوبی می‌شناسد. در این مدت او رابطه خوبی با فعالان گردشگری و به ویژه بخش خصوصی داشته و تقریبا در دسترس همگان بوده است. با حضور در معاونت سازمان او با مشکلات عمیق ساختاری در سازمان آشناست. همچنین رابطه مناسب او با سایر معاونت های سازمان را نیز باید امتیازی برای او دانست؛ بنابراین می توان انتظار داشت با همراهی آنان در تدوین استراتژی دراز مدت برای گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور بهتر عمل کند.

رحمانی موحد چه در جایگاه سفیر و چه در جایگاه معاونت گردشگری، تجربه مذاکره در کلاس بین المللی را دارد به ویژه که سازمان شعار جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را در برنامه عملیاتی خود قرار داده است. جذب گردشگر و سرمایه گذار خارجی، تسهیل شرایط آمد و شد هموطنان به کشورهای دیگر، ارتقا وجهه ارایه دهندگان خدمات سفر، جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران در بعد بین المللی و … نیازمند تعامل و ارتباط با تصمیم گیران و بنگاه های تصمیم گیرنده در کشورهای دیگر و بازارهای هدف است. در این مورد تجربه زندگی و مذاکره در خارج از کشور و “زبان دانی”، حتما به کار رئیس سازمان می آید.

در سه سال گذشته و همزمان با تغییرات درون سازمان، رحمانی موحد توانسته است بدنه مشورتی و کارشناسی سازمان را با خود همراه کند. همراهی تیم مشاور و کارشناسی که تجربه سه سال همکاری با آنها را دارد، قطعا امتیازی برای او خواهد بود. ارتباط او با صاحبنظران دانشگاهی را نیز باید مورد توجه قرار داد.

نهادها و سازمان های مختلفی در موفقیت گردشگری کشور نقش ایفا می کنند از هتل ها، آژانسهای مسافرتی، ایرلاین ها و صنف های بخش خصوصی گرفته تا سازمان حج و زیارت، بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی، سازمان هواپیمایی، وزارت امور خارجه، سازمان مناطق آزاد، پلیس فتا و راهنمایی رانندگی و … در طول سه سال گذشته رحمانی موحد با تمام این سازمان ها و نهادها و مدیران آنان آشنا شده است چه در کسوت رئیس ستاد مرکزی خدمات سفر، چه در طول سفرهای استانی رئیس جمهور و چه در ماموریتهای کاری سازمان. منطقی آن است که به او فرصت داده شود تا شناخت و ارتباطات ایجاد شده را در راستای اهداف سازمان به کار گیرد.

نکته بسیار مهمی که انتخاب رئیس سازمان از داخل آن را حداقل در شرایط فعلی بسیار موثرتر از انتخاب سایر گزینه ها می کند؛ حضور رئیس سابق سازمان در کابینه دولت است. یقینا ارتباط مناسبی که در زمان ریاست سلطانی فر بر سازمان بین او و معاون گردشگری وجود داشت در دو جایگاه شغلی برجسته و کلان تر، به نفع گردشگری و البته صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور تمام خواهد شد.

اگر مردم را مهمترین رکن گردشگری بدانیم، بودن در میان مردم، گفتگو و عکس گرفتن با آن ها و حتی نشان دادن خوشحالی و خستگی روزانه به آنان را باید امتیازی برای مدیری دانست که می خواهد برای گردشگری کاری بکند. رحمانی موحد قابل دسترس و در میان مردم است؛ چه مردم عادی که صرفا می خواهند لحظاتی در کنار یک مسوول باشند و چه دارندگان معترض یک کسب و کار.

اگر تنها راه ترفیع گرفتن شما، نشستن در جایگاه رئیس است؛ کمک کنید تا رئیس تان بالاتر برود. برای این ضرب المثل هم که شده باید به احترام مرتضی رحمانی موحد برخواست و دست زد.
 

مهدی رودکی
مدیر مسوول دنیای سفر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *