تشکیل شرکت قطارهای حومه‌‌ منتظر تأیید مجلس/ خرید ۵۰ هزار تن ریل با فاینانس ۱۲ ساله از هند

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن پورسیدآقایی امروز در نشست خبری اظهار داشت: سال ۸۶ مقرر شد وزارت راه ۱۰۰ هزار تن ریل از کشور اسپانیا خریداری کند، اما در آن زمان موضوع در وزارت اقتصاد مصوب نشد، چون اعلام کردند که ریل تولید داخل ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون هنوز ریل تولید داخل ساخته نشده است و ما هم نمی‌توانیم اجرای پروژه‌ها را در این باره متوقف کنیم، اما برای آنکه به تولید داخل هم صدمه‌ای وارد نشود، تلاش کرده‌ایم در کنار خریدهای خارجی، نگاهی هم به تولید داخل داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز ۵۰ هزار تن ریل از محل فاینانس و تسهیلات ۱۲ ساله با پیش پرداخت ۲۰ میلیارد تومان از کشور هند خریداری شده که اگر می‌خواستیم همین میزان ریل را از داخل به صورت نقد تهیه کنیم ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواست.

پورسید آقایی گفت: به موازات آن خرید ریل از داخل را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ راه آهن ۲۰۰ میلیارد تومان بابت حمل بارهای ذوب آهن از آنها طلب دارد، اما ما به پیشنهاد شرکت ذوب آهن مطالبات خود را دریافت نکردیم، تا در احداث خط ریل سازی در ذوب آهن هزینه شود.

وی بیان کرد: قرار بود تیرماه امسال ریل ملی ساخته شود اما فعلا به مهرماه امسال موکول شده است.

به گفته پورسیدآقایی‌ فعلا مجوز خرید ۴۰ هزار تن ریل تولید داخل را از سازمان مدیریت اخذ کرده‌ایم که البته قیمت آنها ۳۰ یورو از نرخ‌های اروپایی بیشتر است و در مقایسه با نرخ‌های چینی این ریل‌ها ۳۰ درصد گران تر است، اما تلاش می‌کنیم، از تولید داخل حمایت کنیم.

* بومی‌سازی دانش احداث ایستگاه مجازی در راه‌آهن و ATC 

مدیرعامل راه‌اهن بیان کرد: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ میزان ۱۵۰۰ کیلومتر راه آهن دو خطه در کشور احداث شد که شامل ۹۰۰ کیلومتر خط آهن تهران – مشهد  و ۶۰۰ کیلومتر خط آهن بافق – بندرعباس بود، همچنین ۲۰۰۰ کیلومتر راه آهن دو خطه را در دستور کار داریم که ۸۳۰ کیلومتر آن تا پایان امسال تمام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ۷۰۰ کیلومتر خط‌آهن حومه‌ای در کشور احداث شد که‌ خط حومه‌ای تهران – گرمسار (۴ خط) ، خط حومه‌ای تهران – کرج (۴ خط) خط حومه‌ای اهواز – سربندر و مسیر قزوین برخی از این خطوط حومه‌ای هستند که در حال تکمیلند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه شاخص کیفیت زندگی در کلانشهرهای ما بسیار پایین است، گفت: به عنوان مثال شاخص کیفیت زندگی در تهران بسیار پایین‌تر از سطح جهانی است و علت آن آلودگی هوا‌، ترافیک و ساختار شهرسازی است که ‌آرامش را از ساکنان این شهرها گرفته است در حالی که با توسعه حمل و نقل حومه‌ای آرامش به کلانشهرها برمی‌گردد و مردم نیز انتظار دارد که در حومه کلانشهرها در خانه‌هایی بزرگتر و آب و هوایی سالم تر زندگی کنند و از طریق قطار حومه به داخل شهر تردد داشته باشند. 

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه راه آهن در سیستم علائم و ارتباطات فعالیت‌های خاصی را انجام داد،گفت: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است. 

وی ادامه داد: این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد قطار متوقف خواهد شد.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن در حال حاضر ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد، این سیستم موجب بهره وری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان می‌دهد. 

وی گفت: اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خط آهن تهران – مشهد امروز به اعزام ۲۰۰ قطار در روز افزایش یابد و هر ۷ دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران داریم. 

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شد و ما جزو ۸ کشور دنیا هستیم که این دانش را طراحی کرده و بومی سازی کردیم. 

وی همچنین از احداث ایستگاه جدید و مدرن زنجان تا هفته آ‌ینده خبر داد و گفت: ۲۷ نمازخانه جدید در شبکه ریلی کشور احداث خواهد شد.

* افزایش سهم راه‌آهن در جابه‌جایی‌ بار

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: در دو سال اخیر رشد سیستم ریلی در جا‌به‌جایی کالا بودیم،امسال تا امروز حمل و نقل ریلی در حمل بار ۸ درصد رشد داشته است و این نسبت به رشد ۴ درصدی سیستم جاده‌ای بیشتر بوده است. 

وی گفت: همچنین ترانزیت ریلی که در سال ۹۲ به رقم ۵۰۰ هزار تن رسید در پایان سال ۹۴ به یک و نیم میلیون تن افزایش یافت.

* کاهش زمان قطار در مسیر تهران به مشهد به ۱۰ ساعت

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: امروز سیر قطار در مسیر تهران – مشهد به ۱۰ ساعت کاهش یافته و سرعت قطارها در این مسیر کمتر از ۱۴۰ کیلومتر در ساعت نیست، همچنین تعداد ایستگاه های فیزیکی و مجازی در این مسیر به ۱۵۰ ایستگاه افزایش یافته است. 

* تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای منتظر تائید مجلس

وی گفت: دولت لایحه تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای را در برنامه ششم به مجلس ارائه کرد و منتظر تأیید مجلس در این باره هستیم که امیدواریم ظرف یک ماه گذشته این برنامه به تصویب برسد.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: تشکیل شرکت‌‌ جدید در اختیار دولت نیست اما با حمایت نمایندگان از بخش ریلی امیدواریم این هدف محقق شود.

* خروج ۳۵۰ دستگاه واگن فرسوده از ناوگان تا آذرماه امسال

وی بیان کرد: از ابتدای زمستان امسال ۳۵۰ دستگاه واگن بالای ۴۵ سال از رده خارج می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: تا پایان امسال ۲۳۵ دستگاه وارد ناوگان می‌شود و شامل واگن‌های نو و دست دو خواهد بود و البته مجوز واگن‌های دسته دوم از دولت قبل صادر شده است.

* سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیون یورویی شرکت اتریشی در کیترینگ قطار با جذب نیروی کار ایرانی

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر دلیل جذب سرمایه‌گذار اتریشی در کیترینگ برای راه اندازی سیستم نوین کیترینگ قطارها توضیح داد: جذب سرمایه گذاری خارجی حتی با یک دلار هم مفید است؛ در موضوع کیترینگ، شرکت ایرانی با همکاری شرکت اتریشی و سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیون یورویی شرکت اتریشی سیستم کیترینگ نوینی در داخل کشور راه‌اندازی کردند..

پورسید آقایی افزود: این سرمایه گذاری از جنس تجهیزات و امکانات و ساختمان است و دو نفر اتریشی و ۱۱۰ نفر ایرانی در این شرکت مشغول کار شدند و حتی مدیرعامل شرکت نیز ایرانی است. 

* تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان پس از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: راه‌آهن آستارای ایران -‌ آستارای آذربایجان برای تکمیل ۵۵۰ میلیون دلار اعتبار لازم دارد که تملک اراضی نیز در این عرصه مهم است.

وی همچنین درباره راه‌آهن چابهار – زاهدان گفت: این مسیر پس از توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل خواهد شد طی بخشنامه سازمان بنادر هر ترمینالی در بنادر ساخته می‌شود باید به خطوط ریلی متصل شود.

پور سید آقایی با تاکید بر اینکه حمل بار در بندر شهید رجایی توسط راه‌آهن سه برابر افزایش یافته است گفت: فعلا سهم ریل در جا به جایی بار بندر شهید رجایی ۱۵ درصد است و برنامه ریزی کردیم این رقم در کل بنادر کشور به ۳۰ درصد افزایش یابد.

* هدف‌گذاری انتقال ایستگاه راه‌آهن شیراز به مرکز شهر

وی ضمن انتقاد از سیاست‌های گذشت وزارت راه در ایستگاه های راه آهن در خارج از شهرها گفت: راه آهن اصفهان – شیراز با ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شد و اما کارایی مناسبی ندارد چون ایستگاه خارج از شهر ساخته شده و مردم تمایلی به استفاده ندارند.

وی افزود: فعلا در حال مطالعه برای انتقال‌ ایستگاه راه آهن شیراز از محل فعلی به مرکز شهر شیراز هستیم البته موضوع قطارهای حومه‌ای را در شیراز دنبال می‌کنیم که مقرر شد ایستگاه فعلی راه‌آهن شیراز به ایستگاه قطار حومه اختصاص یابد و سپس با تملک اراضی در داخل شهر شیراز ایستگاه جدید را آنجا بسازیم.

وی افزود: در این دولت سیاست‌های جانمایی ایستگاه راه‌آهن، اصلاح شد مثلا ایستگاه شهر همدان را به داخل شهر منتقل کردیم چون ۱۲ کیلومتر خارج شهر بود.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: در وزارت راه و شهرسازی کمیته مرکب از راه آهن،‌ معاونت شهرسازی وزارت راه و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تشکیل شده است تا در ایستگاه‌های راه‌آهن جدید در داخل شهرها اعمال نظر کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فعلا در حال خرید اراضی برای انتقال ایستگاه ر اه آهن همدان به داخل شهر هستیم همچنین در شهر رشت نیز ایستگاه راه آهن در میدان گیل این شهر ساخته می‌شود. 

وی تاکید کرد: هر خط ‌آهنی که این دولت می‌سازد باید ایستگاه راه آهن آن در داخل شهر باشد و اگر استانی مخالف با این امر بود آن خط آهن را نمی‌سازیم زیرا توجیه علمی و منطقی ندارد.

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: لازم است در کلانشهرها بیش از یک ایستگاه راه‌آهن داشته باشیم این فقط در ایران است که پایتخت کشور یک ایستگاه راه‌آهن دارد‌ در حالی که در همه دنیا پایتخت‌ها حداقل دو ایستگاه دارند.

وی تاکید کرد: انتقال ایستگاه راه‌آهن به خارج از شهرها فقط به بروز مشکلات برای مسافران و افزایش ترافیک می‌انجامد.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *