تست و آزمايش فني ماك دلفيني CH613

موتور و قوای فنی
با استارت پیشرانه صدایی قلدر و البته نرم به گوش می‌رسد که خبر از یک کشنده آمریکایی می‌دهد. صدایی که همچون سری R ماک آشناست هر چند که به لطف مدرن‌تر‌بودنش، آوای ملایم‌تری دارد. موتور‌های این سری از سری E7 ماک هستند که در مدل‌های بالاتر آن با نمونه‌های MP8 جایگزین شده‌اند. سری پیشرانه E7 همراه با ماک سری CH معرفی شد و پیشرانه‌ای قلدر و توانمند است تا جایی که ۴۰۰ اسب بخار CH را در مقابل پیشرانه‌های ۴۰۰ اسبی کاترپیلار مثل تفاوت‌های بولداگ و گربه می‌دانند (‌نشان ماک، بولداگ است و Cat نیز بیانگر محصولات کاترپیلار). با این حال در زمان معرفی این پیشرانه گفته شد که این پیشرانه برای دور موتور‌های خیلی بالا مثل ساخته‌های کاترپیلار، دیترویت دیزل، کامینز و… نبوده و بهتر است تا در محدوده دور موتور ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ دور در دقیقه استفاده شود و به همین خاطر است که ماک CH یک کامیون برای بزرگراه معرفی شده است.
قدرت تولیدی پیشرانه‌های سری E7 از ۲۵۰ تا ۴۵۴ اسب بخار است که نمونه‌های موجود در کشورمان اکثرا از نمونه‌های ۳۵۰ اسب بخاری آن هستند که به گفته تعدادی از مالکان پیشرانه نصب شده ‌روی بعضی از CH613‌ها از نمونه ۴۰۰ اسبی هستند که نمونه مورد نظر از این دست بود. این پیشرانه قدرتی برابر با ۴۰۰ اسب بخار در دور موتور ۱۸۰۰ دور در دقیقه به همراه بالاترین گشتاور به میزان  ۱۹۸۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۲۵۰ دور در دقیقه ارائه می‌کند. پیشرانه‌های ۳۵۰ اسبی نیز گشتاوری به میزان ۱۸۵۰ نیوتن متر تولید می‌کند. جعبه دنده این ماک از سری T2130 مکسی تورک است که دارای ۲دنده عقب سنگین و یک دنده عقب سبک به همراه یک دنده C است. همچنین در دنده‌های رو به جلو آن نیز، دنده‌های ۱ تا ۴ همگی سنگین هستند و از دنده ۵ تا ۸ دنده‌ها به ۲ دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. این جعبه دنده طبقه‌ای اوور دار، در واقع یک جعبه دنده ۱۳ سرعته جلو با ۳ دنده عقب و یک دنده C است.

نکاتی از ماک دلفینی
ماک‌های دلفینی در کشورمان اکثرا به رنگ قرمز و به ندرت به رنگ‌های سفید و آبی نیز دیده می‌شوند. این خودرو دارای شاسی بلندی است که مناسب با وضعیت راه‌های منطقه آمریکای شمالی و استرالیا طراحی شده است و هرچند پیچیدن آن را در مکان‌های تنگ با مشکل روبه‌رو می‌کند اما در عوض سواری نرمی را ارئه می‌کند. بد نیست بدانیم که این شاسی بلند ‌توسط برخی مالکان کوتاه شده است. ماک دلفینی سرسیلندر ضعیف‌تری نسبت به گرما دارد، ریتاردر قوی‌ای دارد که البته با ترکیب با ترمز‌های کاسه‌ای آن، گفته می‌شود که سیستم توقفی این کشنده نسبت به وزن آن چندان جوابگو نخواهد بود.
لوازم دلفینی در قیمت‌های مختلفی وجود دارد که بسته به اصلی بودن یا نبودن آن است اما با این حال از لوازم یدکی کامیون‌های امروزی اروپایی ارزان‌تر است.

سخن پایانی
ماک CH در کشورمان دارای عمری نزدیک به ۲۵‌سال است که بهره‌مندی این کشنده از تکنولوژی‌های بالای ساخت در آن زمان باعث شده است تا امروزه بعد از گذشت عمری زیاد همچنان پر‌توان و سرپا باشند. هر چند در تعریف‌های امروزی این کامیون یک نمونه فرسوده محسوب می‌شود اما بد نیست بدانیم که همین کامیون در مقایسه با بسیاری از کشنده‌های اروپایی موجود در کشورمان دارای مصرف مشابهی است. در پایان لازم است تا از همکاری گرم و صمیمانه آقای رضا فاضلی، مالک کشنده ماک CH613 که ما را در تهیه این گزارش یاری کردند، کمال تشکر را داشته باشیم.

نویسنده: مهندس علیرضا داودی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *