. اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸

به گزارش سایت خبری نوسازی ناوگان ;

هدف راه‌آهن نقش‌آفرینی در سپهر اقتصاد کلان کشور است

 

سعید رسولی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش غیر مستقیم حمل‌ونقل ریلی بر اقتصاد ملی اظهار داشت: اگر در اقتصاد حمل‌ونقل ریلی نگاه‌ها صرفا بنگاهی (درآمد-هزینه) و بدون محدودیت باشد، نرخ  بلیت قطارهای مسافری حتی به قیمت «کاهش چشم‌گیر مسافر» و «تامین ناوگان متناسب با میزان مسافر» افزایش می‌یابد که به منزله لغو سیر بسیاری از قطارهای دور برد در خطوط مختلف است.

وی افزود: این مساله در حوزه بار نیز صدق می‌کند به طوریکه اگر هدفگذاری انتقال بار از جاده بر روی ریل کنار گذاشته شود، راه‌آهن تعرفه‌های خود را تعیین می‌کند و در صورتی که صاحبان کالا علاقه‌ای نداشته باشند می‌توانند از طریق جاده بار خود را حمل کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برخورد بنگاهی صرفا اقتصادی است و طبق آن شرایط شاید راه‌آهن سرپا بماند یا شاید هم ورشکست شود. ابتدا باید دید آیا حمل‌ونقل ریلی مسافر با این نرخ‌ها اقتصادی می‌شود؟ یا اینکه آستانه تحمل مردم در پرداخت نرخ‌های سنگین در چه نقطه‌ای است؟ از همین رو ممکن است مسافر پذیرش این نرخ ها را نداشته باشد و از مد دیگر استفاده کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به نگرش دیگری در اقتصاد حمل‌ونقل ریلی گفت: ریل در نگاه دیگر، می‌تواند برای منافع اقتصادی-‌اجتماعی کلان در سپهر اقتصادی و توسعه کشور نقش ایفا ‌کند که فقط از منظر بنگاهی نیست.

باید حمل‌ونقل ریلی به خواست عمومی تبدیل شود

رسولی نقش حمل‌ونقل ریلی در کاهش تلفات جاده‌ای، صرفه‌جویی سوخت و کاهش آلودگی هوا که در اقتصاد ملی و توسعه کشور اثر دارد را جزو  رسالت‌های حاکمیتی خواند و خاطرنشان کرد: پس اگر قرار بر جابجایی جمعیت شهرهای اقماری و بزرگ در راستای تحقق رسالت‌های حاکمیتی باشد، باید استفاده از قطار مورد استقبال مردم قرار گیرد و حمل‌ونقل ریلی را نسبت به سایر مد‌ها ترجیح دهند.

وی با اشاره به سهم کمتر بودجه عمرانی نسبت هزینه‌های جاری کشور و اتلاف منابع گفت: شاهد هستیم که همان بودجه ناچیز عمرانی نیز برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده می‌شود که سر انجام زیر بار تردد کامیون‌ها و خودروها از بین می‌روند و از طرفی آلودگی هوا، تلافات رانندگی و مصرف سوخت بیشتر را به همراه دارد.  بنا بر این نتیجه می‌گیریم افزایش سهم ریلی مستقیم در اقتصاد ملی اثر گذار  اما اثر آن بر خود راه‌

Let’s block ads! (Why?)

دیدگاهی را درج کنید ...

ایمیل شما قابل برای بقیه مخفی خواهد بود . لطفا در تکمیل اطلاعات دقت کنید.